Elevhemmet

På elevhemmet arbetar vi för att ge dig så goda förutsättningar som möjligt att genomföra dina gymnasiestudier.

Detta gör vi genom att skapa en trivsam miljö i boendet.
Vi hjälper och stöttar dig till att bli delaktig i olika beslut och frågor som gäller dig och din tid på elevhemmet.

Våra elevhem ligger nära skolan och på gångavstånd finns flera butiker, restauranger, vårdcentral och apotek.

På elevhemmet finns det idag plats för sammanlagt 18 ungdomar.
Du bor i en lägenhet tillsammans med som mest två andra elever – men har ett eget privat rum.
I rummet finns säng, skrivbord och vid behov även lyft. Vi anpassar grundutrustningen utifrån dina behov.
Du kan själv inreda rummet efter dina egna önskemål och behov.
Sista läsåret har du möjlighet att bo mer självständigt.

För att du skall få den hjälp och det stöd du behöver finns det personal dygnet runt.

När du flyttar in på elevhemmet, får du två kontaktpersoner.
Tillsammans kommer ni överens om rutiner och mål – utifrån dina önskemål och behov.
Kontaktpersonerna ser sedan till att hela personalgruppen vet hur dina rutiner och mål ser ut och kan
t.ex följa med dig på olika möten.

På elevhemmet möter du andra ungdomar, får nya erfarenheter och skapar nya relationer.
Du utmanar dina gränser, växer och utvecklas. Under åren på elevhemmet får du ta allt mer ansvar för dig själv, din fritid och din boendemiljö som ett steg i att bli vuxen.

Varje månad har vi lägenhetsmöten/husmöten där du kan framföra dina åsikter och vara med och påverka. Personalen deltar under dessa möten.

Du kan vara med och anordna eller delta i gemensamma aktiviteter på elevhemmet. Du får även stöd i att hitta egna fritidsaktiviteter.
Du kan också bara ta det lugnt och hänga med kompisarna.

Du bestämmer själv.

Storås Elevhem

Storås ligger naturnära i utkanten av Angered Centrum. Det är cirka 10 minuters promenadväg till Angereds centrum och gymnasiet.
Natur och djur finns utanför fönstret med en tillgänglig gångväg.

Storås består av två hus, Storås 2 och Storås 12.

Husen är identiska och har vardera fyra lägenheter. En av lägenheterna är gemensam där äter vi middag och andra måltider tillsammans men är också en plats för aktiviteter och umgänge. I de övriga tre lägenheterna är det vardera två elevrum med egen toalett/dusch samt ett mindre allrum med pentry. Varje sovrum är grundutrustad. Det finns självklart möjlighet att möblera efter eget tycke och smak.

Kontakta personalen

Hus 2

Tel. 031 – 332 07 90
Tangovägen 13
424 49 Angered

Hus 12

tel. 031 – 332 08 90
Tangovägen 16
424 49 Angered

Rappedalens Elevhem

Våra nyrenoverade lägenheter i Rappedalen ligger i utkanten av Angered centrum. Det är högst tio minuters tillgänglig promenadväg till Angereds centrum och gymnasiet. Lika nära åt motsatt håll ligger naturområdet Vättlefjäll och Surtesjön.

Rappedalen består av fyra lägenheter i markplan. En av lägenheterna är gemensam, där äter vi våra måltider tillsammans och är en plats för aktiviteter och umgänge. I de övriga tre lägenheterna finns det boende för två till tre ungdomar. I varje lägenhet finns också ett litet gemensamt pentry där möjlighet finns att tillaga enklare måltider.

Kontakta Personalen på Rappedalen

Tel. 031 – 331 05 94
Rappedalsvägen 49 A, B och C.
424 68 Angered.

Charlotte Gustafsson

Gruppchef

Tel. 076-502 14 27
charlotte.gustafsson@brackediakoni.se

Juan Navas

Verksamhetschef

Tel. 076 – 506 27 48
juan.navas@brackediakoni.se

Vanliga frågor om elevhemmet

Finns det alltid personal på plats?

Ja, det gör det. Vi har både dagpersonal och vaken nattpersonal. Så det är bemannat dygnet runt.
Utöver habiliteringsassistenterna så är det också en gruppchef och en verksamhetschef.

Jag är allergisk mot vissa ämnen i mat. Får jag specialkost?

Ja, det får du. Vi anpassar maten för elever med allergier eller annat matbehov.
Alla elever är med när matsedel inför veckan skall göras. På så sätt kommer du få äta just din favoriträtt men även få möjligheten att upptäcka nya maträtter.

Får man möblera sina rum hur man vill?

Ja, så gott som. Det måste bara okej för våra anställda att kunna utföra sina arbetsuppgifter.
Ett samtal med dem så kan man nog få det så man blir nöjd.

vad finns det att göra på fritiden?

Angered erbjuder mycket i fritidsintressen. Här hittar du gym, affärer, kultur, idrott och natur för att nämna några.
Vill eller behöver du ändå ta dig in till Göteborg finns spårvagnar som tar dig in på cirka 20 minuter.

Får jag den hjälp som jag behöver?

Ja! Innan du flyttar till oss på elevhemmet så kommer vi att träffa dig och dina anhöriga. Vi kommer att prata om vad du behöver så vi kan förbereda oss till den dagen du flyttar in, det kan vara att vi behöver göra anpassningar i det rum som du är tänkt att flytta in i eller att beställa eller köpa in något hjälpmedel.
Du kommer sedan att få en kontaktperson som tillsammans med dig utformar en plan baserat på ditt behov.
Personalen på elevhemmet har hundratals år tillsammans av erfarenheter så du kommer verkligen att få dina behov tillgodosedda.
Du kommer att tilldelas ett personligt larm. När du behöver assistans är personalen bara ett tryck ifrån och är hos dig inom några få minuter.

Kan jag behålla mina personliga assistenter?

Det blir ett beslut som din hemkommun eller försäkringskassan kommer att ta.
Vi har inget emot att du behåller dem när du bor hos oss.

Finns det uppkopplingsmöjligheter för internet?

Ja, det gör det. Hör med personalen på just den enheten där du ska bo vad som gäller just där.